Konfigurera uppföljning och styrning

Fokusera på kunder med potential och arbeta metodiskt, så att säljarbetet kan kalibreras och resultatet skalas upp.

Fokusera på potential och arbeta metodiskt

Alla säljorganisationer vill sälja mer och alla säljchefer vill få ut mer av sin säljorganisation. Men i det dagliga säljarbete som då krävs upplever många bristande kontroll över säljorganisationens arbete och bristande effektivitet. Säljare halkar lätt in i gamla hjulspår, skjuter för brett i sina säljaktiviteter och bristen på struktur leder till bristande datakvalitet och beslut som i för stor utsträckning tas baserat på magkänsla.

För att komma tillrätta med det här behöver man en metod, så att man kan se kopplingen mellan orsak och verkan från säljinsatserna och återföra lärdomar till förbättringsarbetet. Sedan 2013 har vi enbart fokuserat på att utveckla den metoden, vi kallar den säljutvecklingsmetoden CCustomer®.

Det dagliga metodiska säljarbetet i metoden CCustomer® omfattar:

  1. Utveckla befintliga kunder och återaktivera före detta
  2. Fokusera på rätt nya kunder
  3. Arbeta metodiskt och proaktivt:
    1. Varje säljprojekt ska ha en nästa planerad aktivitet för framdriften
    2. Använd strukturerade säljbudskap som går att kalibrera
    3. Följ säljprocessen och återför lärdomar för att förbättra varje steg
    4. Använd säljstödsystem aktivt, så att pipen är uppdaterad och relevant

Hör av dig så berättar vi mer om hur vi konkret ser att det metodiska och faktabaserade säljarbetet bedrivs. Vi delar med oss av insikter från liknande bolag som ditt, så att du konkret ser hur andra företag gör.

Referenser

Behöver du vägledning?

Ring oss eller använd kontaktformuläret så hör vi av oss till dig inom kort. Vi hjälper dig med alla typer av frågor inom sälj.