Den billigaste intäktskronan kommer från befintliga kunder som ni behåller och utvecklar. Den näst billigaste intäktskronan skapas genom att ni återaktiverar tidigare aktiva kunder. Den dyraste intäktskronan är troligtvis resultatet av bearbetning av helt nya kunder.
Trots det har många säljorganisationer för stort fokus på att jaga in nya kunder samtidigt som man glömmer att vårda och utveckla sina befintliga kunder.
Den faktabaserade kundanalysen hjälper er att skapa en holistiskt och strukturerad bild av intäktspotentialen i er kundportfölj.
Kundanalysen görs utifrån er redan befintliga kunddata i ekonomisystemet, främst fakturareskontran.
Kundanalysen identifierar kännetecken för era bästa kunder och ger ökad förståelse för vilka befintliga, före detta och potentiellt nya kunder som ni bör prioritera, så att ni säljer mer och når era mål. Det gör den till ett av säljfunktionens viktigaste beslutsunderlag.
Vi har sedan 2013 hjälpt stora och små företag i vitt skilda branscher att genomföra faktabaserad kundanalys, så att bolagen säljer mer.
Nedan går att ladda ner vårt white paper om faktabaserad kundanalys.