Analysen av styrkeförhållandet ger vägledning hur ni som företag ska se på era kundrelationer, vilka kunder ni bör prioritera och hur de olika säljaktiviteterna sinsemellan bör prioriteras.
Moderna inköpsorganisationer har en rad verktyg, metoder och modeller för att utvärdera sin leverantörsbas. Uppgiften som säljande företag (leverantör) är att förstå hur kunderna tänker och vilka modeller de använder, så att företaget på förhand kan leva sig in i kundernas världsbild och anpassa sig efter den och ta kontroll över situationen. Här kan du läsa mer om inköparens verktyg och hur ni som säljande företag kan förstå era kunder och deras syn på er som leverantör.
Utöver kundanalysen kan säljande företag använda sig av metoder, verktyg och modeller för att på strategisk och taktisk nivå klargöra vem kunden är för företaget utifrån ett styrkeförhållande. Här kan du läsa mer om vilka verktyg ni som säljande företag kan använda er av i kartläggningen av Efterstyrekförhållandet.
Det här var en av många artiklar i vår verktygslåda. Verktygslådan är kostnadsfri och syftar till att inspirera och leda säljande personal fram till nya landvinningar. Materialet är kopplat till vår process i fem steg för det proaktiva säljarbetet. Det kan handla om strategiska koncept eller operativa knep. Metoder som är inriktade på att öka försäljningen, öka lönsamheten eller på andra sätt skapa mervärden.
Vilken ytterligare intäktspotential finns i er befintliga kundportfölj? Skriv till oss här så skickar vi vårt white paper om faktabaserad kundanalys som beskriver hur du går tillväga för att ta reda på svaret.
Genom vårt säljutvecklingsbrev får du ta del av artiklar inom proaktivt, metodiskt och faktabaserat sälj!
Vi publicerar där nyheter och artiklar inom metodiskt och faktabaserat säljarbete!
Ring oss eller använd kontaktformuläret så hör vi av oss till dig inom kort. Vi hjälper dig med alla typer av frågor inom sälj.
Vi på CCustomer AB hjälper företag i sin säljutveckling – att öka intäkterna genom ett mer metodiskt, proaktivt och faktabaserat säljarbete.
Människors värdeskapande sker medvetet och glädjefyllt.
Telefon: +46 8 400 26 116
E-mejl: info@ccustomer.se
CCustomer AB
Landsvägen 50A, 4 tr
172 63 Sundbyberg