Kan du hämta hem ytterligare potential på din befintliga marknad och med dina befintliga produkter? Eller behöver du ta nya vägar framåt?
Ansoff-matrisen med sina fyra tillväxtstrategier
Gräv där du står. Väx genom att öka dina marknadsandelar på din befintliga marknad (ta från konkurrenter) eller väx genom att hela din marknad växer och du med den (öka din leveranskapacitet).
Låg risk, men yttre omständigheter sätter ramarna för hur mycket eller hur länge du kan växa.
Gå in på en ny marknad med dina befintliga produkter. Nya marknader kan vara geografiska områden, nya kundsegment eller försäljning genom nya säljkanaler.
Marknadsutveckling rekommenderas när du har särskilda kärnkompetenser. Det kan vara att du är specialist på något svårt eller har ett patent som det gäller att använda inom en viss tid.
Viss risk, du kan inse att de nya marknaderna inte beter sig som dina gamla.
Utöka ditt erbjudande mot dina redan befintliga kundgrupper.
Rekommenderas när företagets starkaste sida är nära relationer till kunderna och stor förståelse för deras behov.
Viss risk, det är inte säkert att dina utvecklingskostnader leder till ökade intäkter.
Du går in på nya marknader med nya produkter. Här är risken hög, rutan brukar kallas ”The Suicide Cell”. Men, som alltid, bör du ställa risken mot den potentiella vinsten.
Det här var en av många artiklar i vår verktygslåda. Verktygslådan är kostnadsfri och syftar till att inspirera och leda säljande personal fram till nya landvinningar. Materialet är kopplat till vår process i fem steg för det proaktiva säljarbetet. Det kan handla om strategiska koncept eller operativa knep. Metoder som är inriktade på att öka försäljningen, öka lönsamheten eller på andra sätt skapa mervärden.
Vilken ytterligare intäktspotential finns i er befintliga kundportfölj? Skriv till oss här så skickar vi vårt white paper om faktabaserad kundanalys som beskriver hur du går tillväga för att ta reda på svaret.
Genom vårt säljutvecklingsbrev får du ta del av artiklar inom proaktivt, metodiskt och faktabaserat sälj!
Vi publicerar där nyheter och artiklar inom metodiskt och faktabaserat säljarbete!
Ring oss eller använd kontaktformuläret så hör vi av oss till dig inom kort. Vi hjälper dig med alla typer av frågor inom sälj.
Vi på CCustomer AB hjälper företag i sin säljutveckling – att öka intäkterna genom ett mer metodiskt, proaktivt och faktabaserat säljarbete.
Människors värdeskapande sker medvetet och glädjefyllt.
Telefon: +46 8 400 26 116
E-mejl: info@ccustomer.se
CCustomer AB
Landsvägen 50A, 4 tr
172 63 Sundbyberg