Marketing Warfare

Krigets logik inom försäljning

Fyra principer för krigföring

Al Ries och Jack Trout applicerar en 2 500-årig tradition av militärstrategi på försäljning och marknadsföring.

De drar paralleller mellan affärer och krigföring och använder militära strategier på affärssituationer. Konkurrerande företag får utgöra de olika sidorna i den militära konflikten och marknadsandelar är motsvarigheten till områden som slaget står om.

Marketing Warfare modellen föreslår sätt att tänka och agera oavsett vilken marknadsposition man har.

Fyra principer för krigföring

De fyra principerna för krigföring enligt Marketing Warfare är:

  • Defensiv krigföring
  • Offensiv krigföring
  • Flanking
  • Gerilla
Marketing Warfare
Källa: Al Ries & Jack Trout (1986), Marketing Warfare. New York: McGraw-Hill

 

Summering Marketing Warfare

Centrala frågor som uppstår enligt modellen Marketing Warfare är:

  • Vart står ditt slag framöver?
  • Vilken har varit din strategi? Vilken blir din strategi framöver? (Defensiv, Offensiv, Flanking eller Gerilla)
  • Vad kan du göra för att mobilisera och fokusera er kraft än bättre?