Analysera de fördelar och nackdelar din organisation har jämfört med andra.
SWOT analys står för en analys av Strenghts (styrkor), Weaknesses (svagheter), Opportunities (möjligheter) och Threats (hot).
Med hjälp av SWOT kan du se vilka fördelar och nackdelar din organisation har jämfört med andra.
SWOT låter dig också analysera vilka möjligheter och hot du ser eller kan förutse på marknaden som kan hjälpa dig att välja vad ni ska fokusera på för att bli framgångsrika i framtiden.
SWOT kan göras för en produkt, en avdelning, ett företag, en industri eller person.
SWOT analysen utgår från målen med det du analyserar och identifierar de interna (inom företaget) eller externa (utanför företaget) faktorer som är fördelar eller nackdelar när du ska nå ert mål.
En SWOT analys är ytterst användbar när vi ska försöka förstå vår verksamhet och vår omgivning bättre. Resultatet hjälper dig att definiera vad ni ska fokusera på för att vara fortsatt konkurrenskraftiga framöver.
Möjligheter
En analys av omgivningen utanför vår affär, verksamhet eller projekt visar oss nya möjligheter för hållbar utveckling av vår verksamhet. Det kan vara en ny teknikutveckling, ouppfyllda kundbehov eller uppmjukningar av regleringar. Möjligheter finns utanför vår egen organisation.
Hot
Hot finns också utanför vår egen organisation. Hot är kunskap eller händelser som kan vara till hinder för vår affär, vår verksamhet eller vårt projekt. Det kan vara allt från nya regleringar till ny konkurrens.
Styrkor
Styrkorna hittar du i din organisation. Styrkorna är våra konkurrensfördelar. Det kan vara allt från unika produkter och tjänster till kvalificerad personal och starka varumärken.
Svagheter
Svagheterna hittar du också i organisationen och vi behöver förmodligen överbrygga dem. Våra svagheter kan vara hög kostnadsstruktur, dålig företagskultur eller fel blandning av människor i företaget.
Fokusera på din organisation och besvara:
Det här var en av många artiklar i vår verktygslåda. Verktygslådan är kostnadsfri och syftar till att inspirera och leda säljande personal fram till nya landvinningar. Materialet är kopplat till vår process i fem steg för det proaktiva säljarbetet. Det kan handla om strategiska koncept eller operativa knep. Metoder som är inriktade på att öka försäljningen, öka lönsamheten eller på andra sätt skapa mervärden.
Vilken ytterligare intäktspotential finns i er befintliga kundportfölj? Skriv till oss här så skickar vi vårt white paper om faktabaserad kundanalys som beskriver hur du går tillväga för att ta reda på svaret.
Genom vårt säljutvecklingsbrev får du ta del av artiklar inom proaktivt, metodiskt och faktabaserat sälj!
Vi publicerar där nyheter och artiklar inom metodiskt och faktabaserat säljarbete!
Ring oss eller använd kontaktformuläret så hör vi av oss till dig inom kort. Vi hjälper dig med alla typer av frågor inom sälj.
Vi på CCustomer AB hjälper företag i sin säljutveckling – att öka intäkterna genom ett mer metodiskt, proaktivt och faktabaserat säljarbete.
Människors värdeskapande sker medvetet och glädjefyllt.
Telefon: +46 8 400 26 116
E-mejl: info@ccustomer.se
CCustomer AB
Landsvägen 50A, 4 tr
172 63 Sundbyberg