Med värdekedjan beskriver du flödet av aktiviteter och intressenter som bidrar i värdeskapandet för kunden. Värdekedjan möjliggör överblick och samsyn kring vad som sker.
Många gånger är det svårt företag och enskilda medarbetare att se sin del i ett större perspektiv, i en större kedja.
Värdekedjan är ett ytterst effektivt sätt att identifiera och få ner på papper de olika intressenterna som ingår i kedjan och föra en diskussion kring deras olika behov och förväntningar.
Det är trots allt människor vi måste påverka. Då behöver vi identifiera vilka dessa är, vilka värden vi skapar för dem och hur.
Enligt följande:
Värdekedjan går att rita upp i alla olika typer av situationer där det finns behov av att identifiera intressenter, deras behov och förväntningar och hur de olika delarna hänger ihop.
En värdekedja ger dig/ditt företag ett beslutsunderlag i situationer när ni ska fatta beslut om vad ni ska göra, när och hur.
Det här var en av många artiklar i vår verktygslåda. Verktygslådan är kostnadsfri och syftar till att inspirera och leda säljande personal fram till nya landvinningar. Materialet är kopplat till vår process i fem steg för det proaktiva säljarbetet. Det kan handla om strategiska koncept eller operativa knep. Metoder som är inriktade på att öka försäljningen, öka lönsamheten eller på andra sätt skapa mervärden.
Vilken ytterligare intäktspotential finns i er befintliga kundportfölj? Skriv till oss här så skickar vi vårt white paper om faktabaserad kundanalys som beskriver hur du går tillväga för att ta reda på svaret.
Genom vårt säljutvecklingsbrev får du ta del av artiklar inom proaktivt, metodiskt och faktabaserat sälj!
Vi publicerar där nyheter och artiklar inom metodiskt och faktabaserat säljarbete!
Ring oss eller använd kontaktformuläret så hör vi av oss till dig inom kort. Vi hjälper dig med alla typer av frågor inom sälj.
Vi på CCustomer AB hjälper företag i sin säljutveckling – att öka intäkterna genom ett mer metodiskt, proaktivt och faktabaserat säljarbete.
Människors värdeskapande sker medvetet och glädjefyllt.
Telefon: +46 8 400 26 116
E-mejl: info@ccustomer.se
CCustomer AB
Landsvägen 50A, 4 tr
172 63 Sundbyberg