Sträva efter att förstå rotorsaken till ett problem. När du förstår kopplingen mellan orsak och verkan kan du påverka vad du gör (orsaken) och därigenom ditt utfall (verkan).
Single loop learning är det vi alla gör mest hela tiden. Det fungerar när misstag kan korrigeras inom ramarna för våra existerande sätt att veta och ta oss an problem.
Ett exempel är en lampa som sätter på sig själv efter klockan 19.00. Ett annat exempel är när en försäljare har lägre försäljningssiffror än andra och vi bestämmer oss för att ersätta säljaren med någon som kommer att prestera bättre.
Double loop learning innebär att vi utmanar oss själva och våra etablerade tankemönster och vanor. Vi försöker istället ta fram nya sätt att arbeta och se på vår situation.
I exemplet med lampan ovan skulle vi då kunna fråga: “Varför är lampan egentligen inställd på kl 19.00?” och sedan undersöka om något annat klockslag eller belysningslösning på ett mer ekonomiskt sätt skulle kunna upprätthålla en behaglig upplysning.
På samma sätt skulle vi med säljaren undersöka vad det är som skiljer hans eller hennes säljområde och från andras. Vad kan det egentligen bero på att säljaren presterar sämre?
Vi kanske upptäcker att hennes kunder främst är stora industribolag som har mycket längre beslutsprocesser, men när de väl har fattat ett beslut blir de mycket långsiktiga och pålitliga kunder.
Denna förståelse för problemet får oss då att ändra på sättet vi mäter och bedömer våra säljare. Vi bestämmer oss för att ändra på våra antaganden om försäljning och inkluderar både långsiktiga och kortsiktiga försäljningsmål. Vi undersöker sedan hur vi kan stödja denna försäljare.
Det här var en av många artiklar i vår verktygslåda. Verktygslådan är kostnadsfri och syftar till att inspirera och leda säljande personal fram till nya landvinningar. Materialet är kopplat till vår process i fem steg för det proaktiva säljarbetet. Det kan handla om strategiska koncept eller operativa knep. Metoder som är inriktade på att öka försäljningen, öka lönsamheten eller på andra sätt skapa mervärden.
Vilken ytterligare intäktspotential finns i er befintliga kundportfölj? Skriv till oss här så skickar vi vårt white paper om faktabaserad kundanalys som beskriver hur du går tillväga för att ta reda på svaret.
Genom vårt säljutvecklingsbrev får du ta del av artiklar inom proaktivt, metodiskt och faktabaserat sälj!
Vi publicerar där nyheter och artiklar inom metodiskt och faktabaserat säljarbete!
Ring oss eller använd kontaktformuläret så hör vi av oss till dig inom kort. Vi hjälper dig med alla typer av frågor inom sälj.
Vi på CCustomer AB hjälper företag i sin säljutveckling – att öka intäkterna genom ett mer metodiskt, proaktivt och faktabaserat säljarbete.
Människors värdeskapande sker medvetet och glädjefyllt.
Telefon: +46 8 400 26 116
E-mejl: info@ccustomer.se
CCustomer AB
Landsvägen 50A, 4 tr
172 63 Sundbyberg