Som säljare vill du ha så höga intäkter som möjligt till lägsta möjliga säljkostnad. Hur jobbar du i säljarbetet för att uppnå det?
Allting börjar och startar med försäljning. Inga kunder, inga intäkter, inget arbete att gå till på dagarna.
Därför vill alla bolag ha välfungerande säljorganisationer som effektivt bidrar till bolagets resultat. Det sker genom att säljaren metodiskt driver upp intäkterna och göra det på ett effektivt sätt (håller nere kostnaderna). Intäkterna och kostnaderna summeras i resultaträkningen och har direkt påverkan på resultatet.
Hur? Jo, säljarens påverkan på resultaträkningen går att sammanfatta i följande bild:
Som bolag har vi begränsade sälj- och marknadsresurser. Den stora frågan är därför vilka kunder vi ska fokusera på (mot vilka?) och på vilket sätt (hur?) för att få ut mest effekt.
Intäkterna minus de rörliga kostnaderna för att leverera det vi sålt blir bruttoresultatet.
Subtrahera sedan försäljnings- och de administrativa kostnaderna, så har du försäljningens bidrag till nettoresultatet.
Hos i stort sett alla bolag finns idag stor potential för säljande personal att bli mer effektiva i intäktsgenereringen. Det ställer krav på ett metodiskt, proaktivt och faktabaserat säljarbete på strategisk, taktisk och daglig operativ nivå.
Kika gärna runt här i verktygslådan och på vår metod i fem steg för ett mer proaktivt och effektivt säljarbete. Vi försöker dela med oss så mycket vi hinner med kunskap och insikter kring hur du kan göra det arbetet på ett bra sätt.
Tveka inte att höra av dig om du har några frågor – högt som lågt!
Det här var en av många artiklar i vår verktygslåda. Verktygslådan är kostnadsfri och syftar till att inspirera och leda säljande personal fram till nya landvinningar. Materialet är kopplat till vår process i fem steg för det proaktiva säljarbetet. Det kan handla om strategiska koncept eller operativa knep. Metoder som är inriktade på att öka försäljningen, öka lönsamheten eller på andra sätt skapa mervärden.
Vilken ytterligare intäktspotential finns i er befintliga kundportfölj? Skriv till oss här så skickar vi vårt white paper om faktabaserad kundanalys som beskriver hur du går tillväga för att ta reda på svaret.
Genom vårt säljutvecklingsbrev får du ta del av artiklar inom proaktivt, metodiskt och faktabaserat sälj!
Vi publicerar där nyheter och artiklar inom metodiskt och faktabaserat säljarbete!
Ring oss eller använd kontaktformuläret så hör vi av oss till dig inom kort. Vi hjälper dig med alla typer av frågor inom sälj.
Vi på CCustomer AB hjälper företag i sin säljutveckling – att öka intäkterna genom ett mer metodiskt, proaktivt och faktabaserat säljarbete.
Människors värdeskapande sker medvetet och glädjefyllt.
Telefon: +46 8 400 26 116
E-mejl: info@ccustomer.se
CCustomer AB
Landsvägen 50A, 4 tr
172 63 Sundbyberg