Som säljare vill du ha så höga intäkter som möjligt till lägsta möjliga säljkostnad. Hur jobbar du i säljarbetet för att uppnå det?
Allting börjar och startar med försäljning. Inga kunder, inga intäkter, inget arbete att gå till på dagarna.
Därför vill alla bolag ha välfungerande säljorganisationer som effektivt bidrar till bolagets resultat. Det sker genom att säljaren metodiskt driver upp intäkterna och göra det på ett effektivt sätt (håller nere kostnaderna). Intäkterna och kostnaderna summeras i resultaträkningen och har direkt påverkan på resultatet.
Hur? Jo, säljarens påverkan på resultaträkningen går att sammanfatta i följande bild:
Som bolag har vi begränsade sälj- och marknadsresurser. Den stora frågan är därför vilka kunder vi ska fokusera på (mot vilka?) och på vilket sätt (hur?) för att få ut mest effekt.
Intäkterna minus de rörliga kostnaderna för att leverera det vi sålt blir bruttoresultatet.
Subtrahera sedan försäljnings- och de administrativa kostnaderna, så har du försäljningens bidrag till nettoresultatet.
Hos i stort sett alla bolag finns idag stor potential för säljande personal att bli mer effektiva i intäktsgenereringen. Det ställer krav på ett metodiskt, proaktivt och faktabaserat säljarbete på strategisk, taktisk och daglig operativ nivå.
Kika gärna runt här i verktygslådan och på vår metod i fem steg för ett mer proaktivt och effektivt säljarbete. Vi försöker dela med oss så mycket vi hinner med kunskap och insikter kring hur du kan göra det arbetet på ett bra sätt.
Tveka inte att höra av dig om du har några frågor – högt som lågt!
Erik Jonsson Kumlien, VD
erik@ccustomer.se
+46 70 362 76 22
CCustomer AB är ett konsult- och SaaS-bolag som har utvecklat en faktabaserad metod, med tillhörande programvara, för att hjälpa säljteam att bli mer effektiva, så att man säljer mer. Bolaget grundades 2013.
Säljarbete sker medvetet och glädjefyllt.
Telefon: +46 8 400 26 116
E-mejl: info@ccustomer.se
CCustomer AB
Landsvägen 50A, 4 tr
172 63 Sundbyberg