Styrkeförhållandet - vem din kund är för dig
Analysen av styrkeförhållandet ger vägledning hur ni som företag ska se på era kundrelationer, vilka kunder ni bör prioritera och hur de olika säljaktiviteterna sinsemellan bör prioriteras.
Analysen av styrkeförhållandet ger vägledning hur ni som företag ska se på era kundrelationer, vilka kunder ni bör prioritera och hur de olika säljaktiviteterna sinsemellan bör prioriteras.
Företag som inte förstår hur deras kunder ser på styrkeförhållandet riskerar att över- eller underskatta sin betydelse och utbytbarhet för kunden. Det är ett risktagande som i längden kan få förödande effekter. Men företag som har styrkeförhållandet klart för sig får stora fördelar när de ska utveckla sin affär, paketera sitt budskap och omförhandla affärsvillkor.
I en tidigare artikel har vi skrivit om hur företag kan se styrkeförhållandet utifrån sina kunders situation, d.v.s. hur kunderna ser på och utvärderar er som leverantör.
Nedan går vi igenom hur ni som säljande företag (leverantör) kan kombinera kundernas bild med er egen värdering av hur viktiga era kunder är för er. Denna övning kartlägger styrkeförhållandet och ger därigenom försäljnings- och marknadsfunktionen stora fördelar när er affär ska utvecklas och när sälj- och marknadsaktiviteter ska tas fram och prioriteras.
Utifrån axlarna “Attraktivitet i kundkontot” och “Ekonomiskt värde av kundkontot” går det att placera in kunder och grupper av kunder i en styrkematris. Matrisen ser ut enligt följande:
Styrkematris – vilka är våra kunder för oss?
Styrkematris – respektive kundkategori eller kund med intäkt placeras in
Kunder med oidentifierad potential. Det här är kunder som har ett stort ekonomiskt värde, men där attraktiviteten i kontot anses vara låg. För dessa kunder måste företaget medvetet jobba för att utveckla sin egen och kundens affär. Utvecklingsarbetet kan många gånger ske tillsammans med kunden.
Kärnkunder. Det är dessa kunder som står för den viktigaste affären och som bär företaget. Attraktiviteten i dessa kundkonton är stor och dessutom är det mycket lönsamma kunder. Företag bör till varje pris prioritera, vårda och utveckla dessa kundrelationer.
När ni som företag klargjort vilka “Vi är för kunden” och “Vem är kunden för oss”, så har ni två matriser för styrkeförhållandet.
Exempelvis om ni finner att det för en kärnkund eller grupp av kärnkunder endast är en standardleverantör och därför lätt kan bli utbytt över natt, så behöver åtgärder vidtas för att antingen minska beroendet av denna kundgrupp eller göra sig mer unika i kundernas ögon. På samma sätt om företaget finner att det är en strategisk leverantör hos en kund eller grupp av kunder, men inte blir bemött eller har de villkor som en sådan strategisk leverantör borde ha, så är det dags att omförhandla affärsvillkoren och ställa större krav.
På det här sättet identifierar företag styrkeförhållandet mot varje kund och grupp av kunder och låter resultatet spela roll för hur företaget faktabaserat tar fram och prioriterar mellan framtida försäljnings- och marknadsaktiviteter. Det leder till att man blir mer effektiva med sina befintliga sälj- och marknadsresurser.
Sammanslaget de båda bilderna “Vi för dom” och “Dom för oss” ger input till aktivitetsplanen
Erik Jonsson Kumlien, VD
erik@ccustomer.se
+46 70 362 76 22
CCustomer AB är ett konsult- och SaaS-bolag som har utvecklat en faktabaserad metod, med tillhörande programvara, för att hjälpa säljteam att bli mer effektiva, så att man säljer mer. Bolaget grundades 2013.
Säljarbete sker medvetet och glädjefyllt.
Telefon: +46 8 400 26 116
E-mejl: info@ccustomer.se
CCustomer AB
Landsvägen 50A, 4 tr
172 63 Sundbyberg