Det säger “klick” hos en liten klick kunder

Share on linkedin
Share on twitter
Share on facebook
Share on google

Vi ser det gång på gång! En liten del av företagets kunder står för en stor del av intäkterna och lönsamheten.

Denna lilla klick av kunder är så oerhört betydelsefull. Trots det möter vi ofta förvåning från säljchefer och företagsledare när vi gräver fram, organiserar och visualiserar just deras data. “Jag hade det på känn, men inte att det var så här tydligt”.

Philip Kotler uttrycker det med 20-80 regeln inom marknadsföring: de 20 procent mest lönsamma kunderna står för 80 procent av vinsten.

Blogg_80_20

Varje gång vi visar vd, försäljnings- och marknadschefer att sambandet råder även i deras företag, så ser vi hur nya frågor och funderingar väcks:

  • Vilka är våra mest lönsamma kunder? Varför?
  • Vilka andra kunder borde vi därför kunna sälja mer till och göra större?

Nya frågor väcks och även en önskan om att kunna ge nya svar. Anställda börjar fundera över varför det ser ut som det gör och kommer med konkreta förslag på förbättringar. Exempelvis hur företaget kan stoppa utflödet av kunder, hur företaget bättre kan visa sin tacksamhet mot befintliga kunder och vad som kan göras bättre mot nya kunder.

Små eldar tänds hos var och en. Den långa röda linjen från ledningsnivå, via marknadsfunktionen till den som säljer och bemöter kunden börjar formas kring kunden. De första stegen kan tas för att än mer metodiskt och faktabaserat samarbeta för att fånga in och tillsammans överträffa kundernas förväntningar.

Hur ser det ut hos er? Vilka kunder ingår i den “lilla klicken”? Vilka andra kunder har ni störst sannolikhet att sälja mer till och göra större?

Kom ihåg att följa oss på LinkedIn. Vi publicerar där reflektioner, nyheter och artiklar inom faktabaserat och metodiskt säljarbete.

(Visited 123 times, 6 visits today)
Dela...
Facebooktwitterlinkedin

Läs mer om säljutveckling!

Dagligt metodiskt säljarbete
Erik Jonsson Kumlien

Budgivningsmekanismer

Att som säljare möta inköpare idag är inte lätt. Inköparen har sina metoder, utvärderingsverktyg och är svår att ens få möjlighet att prata och diskutera med.Därför kommer vi försöka hjälpa dig att bli bättre rustad i mötet med en modern

Läs mer »
Organisation
Erik Jonsson Kumlien

Outsourcing inom försäljning

Det blir allt vanligare att man hör talas om ”outsourcing” i olika sammanhang, även inom försäljning. Låt oss därför dyka ner lite mer i ämnet. Till att börja med, vad är outsourcing? Exempelvis Wikipedia skriver: ”Outsourcing är ett engelskt låneord

Läs mer »
Uppföljning och styrning
Erik Jonsson Kumlien

Sparring kring säljprognosen

Vi gillar data. Andra gör det inte. Men vad vi än tycker så behöver vi kunna göra trovärdiga säljprognoser som vi sedan kan följa upp och dra lärdomar av. Vi behöver kunna stå för prognosen. Försvara den. Lita på den.

Läs mer »
Dagligt metodiskt säljarbete
Erik Jonsson Kumlien

Besöksbokningens förbannelse

När du säljer ska du vara ute och träffa människor, det är alla överens om. Att du ska ha en hög aktivitetsnivå, det är också alla överens om. Men att upprätthålla en hög aktivitetsnivå är svårt, verkligheten ser ofta annorlunda

Läs mer »
Uppföljning och styrning
Erik Jonsson Kumlien

Järntriangeln i försäljning

Jag tror att nästan varenda managementbok citerar de bevingade orden: If you can’t measure it, you can’t manage it. Dvs “om du inte kan mäta så kan du inte styra”, vilket är en regel som passar mycket bra för försäljning

Läs mer »
Dagligt metodiskt säljarbete
Erik Jonsson Kumlien

En enkel försäljningsplan

Dina presumtiva kunder håller på att drunkna. Du har möjligheten att hjälpa dem. Du är en certifierad livräddare och en ypperlig simmare. Du kan hjälpa till. Du kan rädda dem. En människa som håller på att drunkna blir inte störd

Läs mer »

Prenumerera på vårt nyhetsbrev!

Genom vårt nyhetsbrev får du ta del av artiklar inom proaktivt, metodiskt och faktabaserat sälj! Börja prenumerera idag!

Behöver du vägledning?

Ring oss eller använd kontaktformuläret så hör vi av oss till dig inom kort. Vi hjälper dig med alla typer av frågor inom sälj.