Låt varje medarbetare göra skillnad

Share on linkedin
Share on twitter
Share on facebook
Share on google

Listan på positiva effekter av medarbetares agerande kan bli lång och effekterna växer med tiden.

Vi var på väg mot Sandhamns Seglarhotell för att fira. Som vi hade längtat.

Väl vid bryggan för båtens avgång insåg vi att något var fel. Helt fel. Ingen människa. Ingen båt. Turlistan hade visat fel.

Enda sättet att komma till Sandhamn är med båt och utan båt ingen vistelse. Den härliga helgen ute i skärgården byttes ut mot mörka tankar. Jag slog numret till Seglarhotellet och berättade vad som skett. Det var då jag fick uppleva det. Det var då det skedde.

Agera för kundens bästa

Seglarhotellet var inte ansvariga för turlistan. Men medarbetaren på Seglarhotellet lyssnade. Han tog in. Han utvärderade alternativ och agerade. Det fanns i honom. Det kändes som att han genuint ansåg att det var så Seglarhotellet skulle möta sina kunder.

De skickade ut sin egna lilla båt och hämtade upp oss, de bjöd på kaffe vid ankomsten och de uppgraderade vårt rum “det stod ändå ledigt”.

Oj vad vi var tacksamma.

Ge medarbetarna rätt förutsättningar

Det finns mycket andra företag kan lära av denna episod. Listan på positiva effekter av en medarbetares agerande kan bli lång och den växer med tiden. Vad är värdet över tid att en kund:

  • genuint rekommenderar andra potentiella kunder?
  • väljer att köpa från er framför en konkurrent?
  • börjar köpa mer?

Jag tänker på alla tusentals butiker i vårt land och alla servicecenter – med tusen och åter tusen medarbetare. Potentialen att få dessa medarbetare att aktivt skapa ytterligare värde för sina kunder är stor. Vad är det som kostar lite för er som företag men som ger stort värde för kunden? Hur kan ni säkerställa att fler medarbetare skapar mer av det värdet?

Ett ständigt pågående förbättringsarbete

Den här typen av förbättringsarbetet pågår i alla typer av företag hela tiden. Men samtidigt ser vi att medarbetare många gånger hamnar i gamla hjulspår “Så här har vi alltid gjort”, “Så här brukar vi göra” – förbättringsarbetet går att göra mer metodiskt och faktabaserat:

  • Var börjar kundens köpprocess? (den börjar tidigt)
  • Vilka är kundernas behov och förväntningar på er som leverantör under alla steg i köpprocessen? (innan, under och efter köpet)
  • Vad är det därför era medarbetare ska fokusera på för att möta eller till och med överträffa kundens behov och förväntningar?

Det här är helt centrala frågor. Rita ner processen. Sätt ord på vad kunden gör i de olika stegen. Vad har kunden för behov, där och då? Vad konkret ska er personal därför göra för att skapa än mer värde för kunden?

Utmaningen blir sedan att säkerställa att varje medarbetare gör precis det som krävs “får det att hända”. Varje gång. Varje dag. För all framtid.

Slutsats

Potentialen att aktivt skapa mer kundvärde med företagets befintliga medarbetare finns inom alla storlekar av företag, inom alla branscher.

Om ni har funderingar kring hur ni kan få det att hända i ert företag, så är ni varmt välkomna att höra av er. Vi gör alltid vårt bästa för att vägleda er framåt och vi delar gärna med oss av våra kunskaper och erfarenheter.

Och som alltid – det är spännande och givande att höra dina tankar och kommentarer. Kom ihåg att följa oss på LinkedIn. Vi publicerar där nyheter och artiklar inom metodiskt och faktabaserat sälj- och marknadsarbete!

(Visited 117 times, 4 visits today)
Dela...
Facebooktwitterlinkedin

Läs mer om säljutveckling!

Dagligt metodiskt säljarbete
Erik Jonsson Kumlien

Budgivningsmekanismer

Att som säljare möta inköpare idag är inte lätt. Inköparen har sina metoder, utvärderingsverktyg och är svår att ens få möjlighet att prata och diskutera med.Därför kommer vi försöka hjälpa dig att bli bättre rustad i mötet med en modern

Läs mer »
Organisation
Erik Jonsson Kumlien

Outsourcing inom försäljning

Det blir allt vanligare att man hör talas om ”outsourcing” i olika sammanhang, även inom försäljning. Låt oss därför dyka ner lite mer i ämnet. Till att börja med, vad är outsourcing? Exempelvis Wikipedia skriver: ”Outsourcing är ett engelskt låneord

Läs mer »
Uppföljning och styrning
Erik Jonsson Kumlien

Sparring kring säljprognosen

Vi gillar data. Andra gör det inte. Men vad vi än tycker så behöver vi kunna göra trovärdiga säljprognoser som vi sedan kan följa upp och dra lärdomar av. Vi behöver kunna stå för prognosen. Försvara den. Lita på den.

Läs mer »
Dagligt metodiskt säljarbete
Erik Jonsson Kumlien

Besöksbokningens förbannelse

När du säljer ska du vara ute och träffa människor, det är alla överens om. Att du ska ha en hög aktivitetsnivå, det är också alla överens om. Men att upprätthålla en hög aktivitetsnivå är svårt, verkligheten ser ofta annorlunda

Läs mer »
Uppföljning och styrning
Erik Jonsson Kumlien

Järntriangeln i försäljning

Jag tror att nästan varenda managementbok citerar de bevingade orden: If you can’t measure it, you can’t manage it. Dvs “om du inte kan mäta så kan du inte styra”, vilket är en regel som passar mycket bra för försäljning

Läs mer »
Dagligt metodiskt säljarbete
Erik Jonsson Kumlien

En enkel försäljningsplan

Dina presumtiva kunder håller på att drunkna. Du har möjligheten att hjälpa dem. Du är en certifierad livräddare och en ypperlig simmare. Du kan hjälpa till. Du kan rädda dem. En människa som håller på att drunkna blir inte störd

Läs mer »

Prenumerera på vårt nyhetsbrev!

Genom vårt nyhetsbrev får du ta del av artiklar inom proaktivt, metodiskt och faktabaserat sälj! Börja prenumerera idag!

Behöver du vägledning?

Ring oss eller använd kontaktformuläret så hör vi av oss till dig inom kort. Vi hjälper dig med alla typer av frågor inom sälj.