Outsourcing inom försäljning

Share on linkedin
Share on twitter
Share on facebook
Share on google

Det blir allt vanligare att man hör talas om ”outsourcing” i olika sammanhang, även inom försäljning. Låt oss därför dyka ner lite mer i ämnet.

Till att börja med, vad är outsourcing? Exempelvis Wikipedia skriver:

”Outsourcing är ett engelskt låneord och betyder att ett företag låter ett annat sköta en eller flera processer”.

I Svenska Akademiens ordlista över svenska språket (SAOL) definieras outsourcing som ”utläggning av verksamhet på entreprenad”.

Hur kan då outsourcing användas inom försäljning? Jo, exempelvis:

  • Att outsourca delar av säljprocessen, exempelvis att skaffa leads
  • Att outsourca hanteringen av vissa kundsegment, geografiska områden eller sektorer som på olika sätt är svåra att nå
  • Att outsourca en enskild produkt, ett serviceområde eller aktiviteter såsom produktlanseringar

Som med andra former av outsouring, så kommer inte de främsta fördelarna från från minskade kostnader. Snarare är det en mer effektiv intäktsgenerering till följd av mer kunnig och specialiserad säljande personal.

Förväntan är en ökad kvalitet och professionalism i försäljningen som ska leda till högre kvalitet i säljarbetet, en ökad aktivitetsnivå och i slutändan ökade intäkter.

Har du erfarenheter kring att outsourca delar av försäljningsarbetet? Dela gärna med dig av dina erfarenheter och insikter nedan.

(Visited 334 times, 42 visits today)
Dela...
Facebooktwitterlinkedin

Läs mer om säljutveckling!

Dagligt metodiskt säljarbete
Erik Jonsson Kumlien

Budgivningsmekanismer

Att som säljare möta inköpare idag är inte lätt. Inköparen har sina metoder, utvärderingsverktyg och är svår att ens få möjlighet att prata och diskutera med.Därför kommer vi försöka hjälpa dig att bli bättre rustad i mötet med en modern

Läs mer »
Organisation
Erik Jonsson Kumlien

Outsourcing inom försäljning

Det blir allt vanligare att man hör talas om ”outsourcing” i olika sammanhang, även inom försäljning. Låt oss därför dyka ner lite mer i ämnet. Till att börja med, vad är outsourcing? Exempelvis Wikipedia skriver: ”Outsourcing är ett engelskt låneord

Läs mer »
Uppföljning och styrning
Erik Jonsson Kumlien

Sparring kring säljprognosen

Vi gillar data. Andra gör det inte. Men vad vi än tycker så behöver vi kunna göra trovärdiga säljprognoser som vi sedan kan följa upp och dra lärdomar av. Vi behöver kunna stå för prognosen. Försvara den. Lita på den.

Läs mer »
Dagligt metodiskt säljarbete
Erik Jonsson Kumlien

Besöksbokningens förbannelse

När du säljer ska du vara ute och träffa människor, det är alla överens om. Att du ska ha en hög aktivitetsnivå, det är också alla överens om. Men att upprätthålla en hög aktivitetsnivå är svårt, verkligheten ser ofta annorlunda

Läs mer »
Uppföljning och styrning
Erik Jonsson Kumlien

Järntriangeln i försäljning

Jag tror att nästan varenda managementbok citerar de bevingade orden: If you can’t measure it, you can’t manage it. Dvs “om du inte kan mäta så kan du inte styra”, vilket är en regel som passar mycket bra för försäljning

Läs mer »
Dagligt metodiskt säljarbete
Erik Jonsson Kumlien

En enkel försäljningsplan

Dina presumtiva kunder håller på att drunkna. Du har möjligheten att hjälpa dem. Du är en certifierad livräddare och en ypperlig simmare. Du kan hjälpa till. Du kan rädda dem. En människa som håller på att drunkna blir inte störd

Läs mer »

Prenumerera på vårt nyhetsbrev!

Genom vårt nyhetsbrev får du ta del av artiklar inom proaktivt, metodiskt och faktabaserat sälj! Börja prenumerera idag!

Behöver du vägledning?

Ring oss eller använd kontaktformuläret så hör vi av oss till dig inom kort. Vi hjälper dig med alla typer av frågor inom sälj.