Besöksbokningens förbannelse

Share on linkedin
Share on twitter
Share on facebook
Share on google

När du säljer ska du vara ute och träffa människor, det är alla överens om. Att du ska ha en hög aktivitetsnivå, det är också alla överens om. Men att upprätthålla en hög aktivitetsnivå är svårt, verkligheten ser ofta annorlunda ut.

Problemet är inte att genomföra mötena. Problemet är att boka in dem. Att avsätta tid, lyfta luren och få bokningsarbetet gjort.

“Det låter som en enkel uppgift, är det inte bara att göra?” Nja, det visar sig att så enkelt är det inte.

Det är en stor tröskel att komma till skott, lyfta luren och ringa. Det är en tidskrävande och bitvis svår uppgift. Ansträngningen att leta upp namn på företag och personer och ha uppdaterade ringlistor att ringa på. Dessutom ska du veta vad du ska säga.

Eftersom trösklarna är många är det lätt hänt att annat kommer emellan. Vips så har tiden som var avsatt för att ringa gått åt till annat.

Därför behöver du ha disciplin och rutiner kring mötesbokningen. Du behöver hjälpa dig själv att sänka trösklarna för att komma igång. Du behöver en systematik för ditt arbete. Här har jag sammanfattat några tankar kring att ta fram ett säljande budskap.

I slutändan leder färre bokningsaktiviteter till färre affärsmöjligheter och sjunkande intäkter. Så håll bokningstrycket upp. Steve Kloydas mantra är så relevant ”Never stop prospecting”, sluta aldrig prospektera. För övrigt kan jag varmt rekommendera några av de första avsnitten i hans podcast i ämnet.

När det gäller mötesbokning har du bara tre alternativ:

  • Säkerställ att du eller din säljande personal avsätter tillräckligt med tid för mötesbokning. Och att tiden går åt till mötesbokning. Det här alternativet brukar ge den bästa möteskvaliteten.
  • Ge i uppdrag till några utvalda säljare att fokusera på mötesbokningen “alla behöver inte göra allt”.
  • Lägg ut uppgiften på ett externt bokningsföretag. Fördelarna är att någon annan gör jobbet. Nackdelen är att om den externa parten är oseriös så kan kvaliteten på mötena bli lidande, då bokningsföretaget vill boka så många möten som möjligt (med risk för bristande kvalitet).

Mötesbokningen är nyckeln till hög aktivitet, till fler affärer och till ökade intäkter “Never stop prospecting”. Visst är det jobbigt. Och svårt. Från tid till annan rent ut sagt en ren förbannelse. Men få det gjort, för hög aktivitetsnivå i mötesbokningen leder i längden till fler affärer.

För övrigt gäller fortfarande den gamla sanningen att bästa tiden att nå folk är tidigt på morgonen (sitter i bilen, första mötet inte börjat än) eller sent på eftermiddagen (sitter i bilen, sista mötet är avslutat).

Hur gör du? Hur ser du på saken?

Som alltid blir vi glada att höra dina tankar och kommentarer. Kom ihåg att följa oss på LinkedIn. Vi publicerar där nyheter och artiklar inom faktabaserat, metodiskt och proaktivt säljarbete.

(Visited 303 times, 4 visits today)
Dela...
Facebooktwitterlinkedin

Läs mer om säljutveckling!

Dagligt metodiskt säljarbete
Erik Jonsson Kumlien

Budgivningsmekanismer

Att som säljare möta inköpare idag är inte lätt. Inköparen har sina metoder, utvärderingsverktyg och är svår att ens få möjlighet att prata och diskutera med.Därför kommer vi försöka hjälpa dig att bli bättre rustad i mötet med en modern

Läs mer »
Organisation
Erik Jonsson Kumlien

Outsourcing inom försäljning

Det blir allt vanligare att man hör talas om ”outsourcing” i olika sammanhang, även inom försäljning. Låt oss därför dyka ner lite mer i ämnet. Till att börja med, vad är outsourcing? Exempelvis Wikipedia skriver: ”Outsourcing är ett engelskt låneord

Läs mer »
Uppföljning och styrning
Erik Jonsson Kumlien

Sparring kring säljprognosen

Vi gillar data. Andra gör det inte. Men vad vi än tycker så behöver vi kunna göra trovärdiga säljprognoser som vi sedan kan följa upp och dra lärdomar av. Vi behöver kunna stå för prognosen. Försvara den. Lita på den.

Läs mer »
Dagligt metodiskt säljarbete
Erik Jonsson Kumlien

Besöksbokningens förbannelse

När du säljer ska du vara ute och träffa människor, det är alla överens om. Att du ska ha en hög aktivitetsnivå, det är också alla överens om. Men att upprätthålla en hög aktivitetsnivå är svårt, verkligheten ser ofta annorlunda

Läs mer »
Uppföljning och styrning
Erik Jonsson Kumlien

Järntriangeln i försäljning

Jag tror att nästan varenda managementbok citerar de bevingade orden: If you can’t measure it, you can’t manage it. Dvs “om du inte kan mäta så kan du inte styra”, vilket är en regel som passar mycket bra för försäljning

Läs mer »
Dagligt metodiskt säljarbete
Erik Jonsson Kumlien

En enkel försäljningsplan

Dina presumtiva kunder håller på att drunkna. Du har möjligheten att hjälpa dem. Du är en certifierad livräddare och en ypperlig simmare. Du kan hjälpa till. Du kan rädda dem. En människa som håller på att drunkna blir inte störd

Läs mer »

Prenumerera på vårt nyhetsbrev!

Genom vårt nyhetsbrev får du ta del av artiklar inom proaktivt, metodiskt och faktabaserat sälj! Börja prenumerera idag!

Behöver du vägledning?

Ring oss eller använd kontaktformuläret så hör vi av oss till dig inom kort. Vi hjälper dig med alla typer av frågor inom sälj.