Besöksbokningens förbannelse

När du säljer ska du vara ute och träffa människor, det är alla överens om. Att du ska ha en hög aktivitetsnivå, det är också alla överens om. Men att upprätthålla en hög aktivitetsnivå är svårt, verkligheten ser ofta annorlunda ut.

Boka möten

Problemet är inte att genomföra mötena. Problemet är att boka in dem. Att avsätta tid, lyfta luren och få bokningsarbetet gjort.

“Det låter som en enkel uppgift, är det inte bara att göra?” Nja, det visar sig att så enkelt är det inte.

Det är en stor tröskel att komma till skott, lyfta luren och ringa. Det är en tidskrävande och bitvis svår uppgift. Ansträngningen att leta upp namn på företag och personer och ha uppdaterade ringlistor att ringa på. Dessutom ska du veta vad du ska säga.

Eftersom trösklarna är många är det lätt hänt att annat kommer emellan. Vips så har tiden som var avsatt för att ringa gått åt till annat.

Sänka tröskeln

Därför behöver du ha disciplin och rutiner kring mötesbokningen. Du behöver hjälpa dig själv att sänka trösklarna för att komma igång. Du behöver en systematik för ditt arbete. Här har jag sammanfattat några tankar kring att ta fram ett säljande budskap.

I slutändan leder färre bokningsaktiviteter till färre affärsmöjligheter och sjunkande intäkter. Så håll bokningstrycket upp. Steve Kloydas mantra är så relevant ”Never stop prospecting”, sluta aldrig prospektera. För övrigt kan jag varmt rekommendera några av de första avsnitten i hans podcast i ämnet.

När det gäller mötesbokning har du bara tre alternativ:

  • Säkerställ att du eller din säljande personal avsätter tillräckligt med tid för mötesbokning. Och att tiden går åt till mötesbokning. Det här alternativet brukar ge den bästa möteskvaliteten.
  • Ge i uppdrag till några utvalda säljare att fokusera på mötesbokningen “alla behöver inte göra allt”.
  • Lägg ut uppgiften på ett externt bokningsföretag. Fördelarna är att någon annan gör jobbet. Nackdelen är att om den externa parten är oseriös så kan kvaliteten på mötena bli lidande, då bokningsföretaget vill boka så många möten som möjligt (med risk för bristande kvalitet).

“Never stop prospecting”

Mötesbokningen är nyckeln till hög aktivitet, till fler affärer och till ökade intäkter “Never stop prospecting”. Visst är det jobbigt. Och svårt. Från tid till annan rent ut sagt en ren förbannelse. Men få det gjort, för hög aktivitetsnivå i mötesbokningen leder i längden till fler affärer.

För övrigt gäller fortfarande den gamla sanningen att bästa tiden att nå folk är tidigt på morgonen (sitter i bilen, första mötet inte börjat än) eller sent på eftermiddagen (sitter i bilen, sista mötet är avslutat).

Hur gör du? Hur ser du på saken?

Som alltid blir vi glada att höra dina tankar och kommentarer. Kom ihåg att följa oss på LinkedIn. Vi publicerar där nyheter och artiklar inom faktabaserat, metodiskt och proaktivt säljarbete.

(Visited 469 times, 3 visits today)
Dela...
Facebooktwitterlinkedin

Läs mer om säljutveckling!

Faktabaserat säljarbete
VIktor Andermo

Att sälja eller att köpa

Att sälja eller att köpa. Två sidor av samma mynt. Den ena sidan av bordet och den andra. Kanske framförallt den andra. För det är ju dom på andra sidan bordet som vi finns till för. För kunderna, eller hur?

Läs mer »
Faktabaserat säljarbete
VIktor Andermo

Öka intäkterna med +22%

Om ni: attraherar 5% fler kunder (Antal kunder) får kunderna att stanna 5% längre (Duration) får kunderna att köpa 5% fler gånger (Frekvens) får kunderna att köpa för ett 5% större belopp (Belopp) Då ökar intäkterna med +22%. (figur 1)

Läs mer »
Faktabaserad kundanalys
Erik Jonsson Kumlien

Börja med dina befintliga kunder i säljarbetet

Många säljare lägger för mycket tid på kunder med liten potential och för lite tid på kunder med stor potential. Man har svårt att besvara – vilka kunder ska vi egentligen prioritera och vilka ska vi inte lägga tid på?

Läs mer »
Dagligt metodiskt säljarbete
Erik Jonsson Kumlien

Budgivningsmekanismer

Att som säljare möta inköpare idag är inte lätt. Inköparen har sina metoder, utvärderingsverktyg och är svår att ens få möjlighet att prata och diskutera med. Därför kommer vi försöka hjälpa dig att bli bättre rustad i mötet med en

Läs mer »
Organisation
Erik Jonsson Kumlien

Outsourcing inom försäljning

Det blir allt vanligare att man hör talas om ”outsourcing” i olika sammanhang, även inom försäljning. Låt oss därför dyka ner lite mer i ämnet. Till att börja med, vad är outsourcing? Exempelvis Wikipedia skriver: ”Outsourcing är ett engelskt låneord

Läs mer »

Ladda ner vårt white paper gratis!

Vilken ytterligare intäktspotential finns i er befintliga kundportfölj? Ladda ner vårt white paper om faktabaserad kundanalys.

Prenumerera på vårt nyhetsbrev!

Genom vårt nyhetsbrev får du ta del av artiklar inom proaktivt, metodiskt och faktabaserat sälj! Börja prenumerera idag!

Behöver du vägledning?

Ring oss eller använd kontaktformuläret så hör vi av oss till dig inom kort. Vi hjälper dig med alla typer av frågor inom sälj.