Budgivningsmekanismer

Att som säljare möta inköpare idag är inte lätt. Inköparen har sina metoder, utvärderingsverktyg och är svår att ens få möjlighet att prata och diskutera med. Därför kommer vi försöka hjälpa dig att bli bättre rustad i mötet med en modern inköpare. Helt enkelt försöka öka transparensen för hur moderna inköpare arbetar och tänker. I det här inlägget ska vi belysa budgivning för att bättre förstå hur inköpare ser på prissättning.

Grundläggande begrepp

Fenomenet budgivning är på intet sätt nytt, det har funnits lika länge som vi människor bedrivit handel. Under historiens gång har formerna blivit mer sofistikerade och datorer och internet har underlättat alla former av auktioner och budgivning.
Oavsett om kommunikationen är verbal eller elektronisk så är det några grundläggande begrepp som alltid varit de samma när våra kunder, köparna, försökt finna ett marknadspris som är så korrekt som möjligt.

Råvarubörs

Exempelvis en råvarubörs är en handelsplats där många köpare och säljare möts föra att hitta bästa marknadspris utifrån utbud och efterfrågan. Förr träffades man fysiskt, idag sker handeln helt elektroniskt. För en fungerande råvarubörs krävs att produkterna är standardiserade och jämförbara. Priserna på en råvarubörs kan både gå uppåt och nedåt, exempelvis:
Budgivning 1

Säljstyrd auktion

I en öppen och säljstyrd auktion startar budgivningen från ett utgångspris, sedan får köparna bjuda över varandra. Den här typen av auktion sker exempelvis vid köp av fastigheter och lägenheter, men även i forum som Tradera.
I relationen företag till företag är den ovanlig, men inte på något sätt omöjlig.
Till skillnad från en råvarubörs är utbudet i en säljarstyrd auktion mycket mindre. Det mindre utbudet leder i sin tur till svårighet att attrahera köpare och konsekvensen kan därför bli en svag budgivning (exempelvis bostadsauktioner). Det är en anledning till att säljaren ibland förbehåller sig rätten att avstå från att acceptera bästa bud. Prisutvecklingen kan se ut på följande sätt:
Budgivning 2

Köparstyrd auktion

I en öppen och köparstyrd auktion startar priset från en hög nivå. Säljarna bjuder under varandra och lägstbjudande vinner. Exempelvis kan här vara timpris för konsulttimmar i ett projekt.
Man kan säga att det är en omvänd säljstyrd auktion. Köparen kommer uppleva samma problem som säljaren upplever i en säljstyrd auktion, exempelvis brist på säljarbud beroende på för liten efterfrågan (för få som vill sälja och buda om att bli leverantör).
Till skillnad från den säljarstyrda auktionen så ställer den köparstyrda högre krav på standardisering och jämförbarhet, ungefär som en råvarubörs. Prisutvecklingen kan se ut på följande sätt:
Budgivning 3

Sluten budgivning

Vid en sluten budgivning finns ingen transparens mellan budgivarna. Budgivarna får skjuta skott i totalt mörker, deras enda stöd är historisk kunskap om marknadspriser samt den egna anbudskalkylen.
Sluten budgivning är vanlig vid offentlig upphandling där sekretessen förbjuder transparens under anbudstiden. Prisutvecklingen ser inte likadan ut som vid auktion, det kan exempelvis se ut på följande sätt:
Budgivning 4
Vid vissa typer av sluten budgivning låter man påverka anbuden genom olika former av förhandling. På så sätt kan man skapa en ganska intressant hybrid mellan öppen och sluten budgivning. Exemepelvis en offentlig upphandlare som är bakbuden av sekretess använder ofta ett målpris för att locka anbudsgivarna över ett virtuellt målsnöre.
Det finns även olika psykologiska metoder för att påverka anbudsgivningen. I förhandlingar kan en interaktion ske mellan köparens behov och leverantörens möjlighet att lösa uppgiften, vilket också kan ge lägre pris eller påverkan på andra jämförbarhetsnyckeltal. Prisutvecklingen kan då exempelvis se ut på följande sätt:
Budgivning 5
Som alltid blir vi glada att höra dina tankar och kommentarer. Kom ihåg att följa oss på LinkedIn. Vi publicerar där nyheter och artiklar inom systematiskt och faktabaserat sälj- och marknadsarbete!

(Visited 506 times, 4 visits today)
Dela...
Facebooktwitterlinkedin

Läs mer om säljutveckling!

Uppföljning och styrning
Erik Jonsson Kumlien

Sparring kring säljprognosen

Vi gillar data. Andra gör det inte. Men vad vi än tycker så behöver vi kunna göra trovärdiga säljprognoser som vi sedan kan följa upp och dra lärdomar av. Vi behöver kunna stå för prognosen. Försvara den. Lita på den.

Läs mer »
Dagligt metodiskt säljarbete
Erik Jonsson Kumlien

Besöksbokningens förbannelse

När du säljer ska du vara ute och träffa människor, det är alla överens om. Att du ska ha en hög aktivitetsnivå, det är också alla överens om. Men att upprätthålla en hög aktivitetsnivå är svårt, verkligheten ser ofta annorlunda

Läs mer »
Uppföljning och styrning
Erik Jonsson Kumlien

Järntriangeln i försäljning

Jag tror att nästan varenda managementbok citerar de bevingade orden: If you can’t measure it, you can’t manage it. Dvs “om du inte kan mäta så kan du inte styra”, vilket är en regel som passar mycket bra för försäljning

Läs mer »
Dagligt metodiskt säljarbete
Erik Jonsson Kumlien

En enkel försäljningsplan

Dina presumtiva kunder håller på att drunkna. Du har möjligheten att hjälpa dem. Du är en certifierad livräddare och en ypperlig simmare. Du kan hjälpa till. Du kan rädda dem. En människa som håller på att drunkna blir inte störd

Läs mer »
Dagligt metodiskt säljarbete
Erik Jonsson Kumlien

Låt varje medarbetare göra skillnad

Listan på positiva effekter av medarbetares agerande kan bli lång och effekterna växer med tiden. Vi var på väg mot Sandhamns Seglarhotell för att fira. Som vi hade längtat. Väl vid bryggan för båtens avgång insåg vi att något var fel. Helt

Läs mer »
Uppföljning och styrning
Erik Jonsson Kumlien

Säljutveckling – en logisk investering

Investeringar i säljutveckling kostar tid, pengar och engagemang. Men vilket område kan vara viktigare? Om era produkter eller tjänster visar sig hålla så dålig kvalitet att de faktiskt inte skapar något värde för kunderna, om er service visar sig skada

Läs mer »

Ladda ner vårt white paper gratis!

Vilken ytterligare intäktspotential finns i er befintliga kundportfölj? Ladda ner vårt white paper om faktabaserad kundanalys.

Prenumerera på vårt nyhetsbrev!

Genom vårt nyhetsbrev får du ta del av artiklar inom proaktivt, metodiskt och faktabaserat sälj! Börja prenumerera idag!

Behöver du vägledning?

Ring oss eller använd kontaktformuläret så hör vi av oss till dig inom kort. Vi hjälper dig med alla typer av frågor inom sälj.