Öka intäkterna med +22%

Om ni:

  • attraherar 5% fler kunder (Antal kunder)
  • får kunderna att stanna 5% längre (Duration)
  • får kunderna att köpa 5% fler gånger (Frekvens)
  • får kunderna att köpa för ett 5% större belopp (Belopp)

Då ökar intäkterna med +22%. (figur 1)

Figur 1. Små förbättringar leder till stora resultat. Modell för beskriva en kunds livstidvärde – Customer Lifetime Value (CLV).

Om ni:

  • ökar antalet affärsmöjligheter med 5% (antalet nya affärsmöjligheter)
  • vinner 5% fler (win-rate)
  • ökar snittbeloppet med 5% (Orderbelopp)
  • förkortar säljprocessen med 5% (Längden på säljcykeln)

Då ökar intäkterna med +22% (figur 2). Ränta-på-ränta-principen fungerar även inom kundutveckling och försäljning.

Figur 2: Små förbättringar leder till stora resultat. Ekvation för att beskriva vad som driver nya intäkter inom försäljning.

Exemplet är konceptuellt, men på CCustomer vet vi att detta är resultat som är fullt möjliga att uppnå.

Det är 6-7 gånger billigare att behålla och utveckla en befintlig kund än att attrahera en ny. Samtidigt så ser vi att kort och gott alla företag som vi träffar inte bearbetar sina befintliga kunder i den utsträckning de skulle kunna. Det finns ytterligare intäktspotential i befintlig kundportfölj. Lågt hängande frukt som man inte agerar på. Det samma gäller gruppen före detta kunder, som ofta är en bortglömd grupp. Även före detta beställare som har bytt arbetsplats eller tidigare säljprocesser som drivits inom nykundsförsäljning är också en outforskad grupp att damma av.

Varför det är så kräver ett längre svar, men vi kan kort säga att det är ett av skälen till att vi har utvecklat vår egen faktabaserade metod för att hjälpa företag att skapa transparens kring dessa frågor.

Gräv där ni står

De första 5 procenten hittar ni genom att identifiera affärsmöjligheter på befintliga och före detta kunder. I och med att dessa kunder bevisligen har köpt av er tidigare, de känner er, de har behov av produkter eller tjänster som ni erbjuder och har åtminstone haft en budget tidigare, så är sannolikheten för att konvertera affärsmöjligheten till affär högre jämfört med att om allt var nytt och okänt. Där har ni era nästa 5 procent. Vidare är kunderna förhoppningsvis nöjda med er som leverantör och drabbas dessutom av en transaktionskostnad om de byter leverantör. Det bör öka betalningsviljan och sannolikheten för att de ska fortsätta köpa av er, med mindre risk för prispress från konkurrent och pressade marginaler som följd. Där är tredje 5-procentaren. Vidare vet ni vilka beslutsfattarna är och att det sen tidigare är beslutsföra, vilket förkortar säljcykeln. Det var den fjärde 5-procentaren.

Så, börja med att ta faktabaserad kontroll på kundportföljen. Det fina är att ni redan har allt som ni behöver. Det kluriga kan vara att det krävs ett metodiskt angreppsätt för att lyckas. Hör av er så skickar vi gärna över vårt White paper om Faktabaserad kundanalys som beskriver hur ni går tillväga för att skapa den transparens som behövs. 

Om ni vill ta extern hjälp med analysarbete så hjälper vi er gärna med det också. Inom två veckor kan vi leverera det beslutsunderlag som krävs för att öka intäkterna med befintliga säljresurser.

Lycka till och följ oss på LinkedIn för att hålla koll på kommande blogginlägg!

(Visited 34 times, 6 visits today)
Dela...
Facebooktwitterlinkedin

Läs mer om säljutveckling!

Uppföljning och styrning
Erik Jonsson Kumlien

Sparring kring säljprognosen

Vi gillar data. Andra gör det inte. Men vad vi än tycker så behöver vi kunna göra trovärdiga säljprognoser som vi sedan kan följa upp och dra lärdomar av. Vi behöver kunna stå för prognosen. Försvara den. Lita på den.

Läs mer »
Dagligt metodiskt säljarbete
Erik Jonsson Kumlien

Besöksbokningens förbannelse

När du säljer ska du vara ute och träffa människor, det är alla överens om. Att du ska ha en hög aktivitetsnivå, det är också alla överens om. Men att upprätthålla en hög aktivitetsnivå är svårt, verkligheten ser ofta annorlunda

Läs mer »
Uppföljning och styrning
Erik Jonsson Kumlien

Järntriangeln i försäljning

Jag tror att nästan varenda managementbok citerar de bevingade orden: If you can’t measure it, you can’t manage it. Dvs “om du inte kan mäta så kan du inte styra”, vilket är en regel som passar mycket bra för försäljning

Läs mer »
Dagligt metodiskt säljarbete
Erik Jonsson Kumlien

En enkel försäljningsplan

Dina presumtiva kunder håller på att drunkna. Du har möjligheten att hjälpa dem. Du är en certifierad livräddare och en ypperlig simmare. Du kan hjälpa till. Du kan rädda dem. En människa som håller på att drunkna blir inte störd

Läs mer »
Dagligt metodiskt säljarbete
Erik Jonsson Kumlien

Låt varje medarbetare göra skillnad

Listan på positiva effekter av medarbetares agerande kan bli lång och effekterna växer med tiden. Vi var på väg mot Sandhamns Seglarhotell för att fira. Som vi hade längtat. Väl vid bryggan för båtens avgång insåg vi att något var fel. Helt

Läs mer »
Uppföljning och styrning
Erik Jonsson Kumlien

Säljutveckling – en logisk investering

Investeringar i säljutveckling kostar tid, pengar och engagemang. Men vilket område kan vara viktigare? Om era produkter eller tjänster visar sig hålla så dålig kvalitet att de faktiskt inte skapar något värde för kunderna, om er service visar sig skada

Läs mer »

Ladda ner vårt white paper gratis!

Vilken ytterligare intäktspotential finns i er befintliga kundportfölj? Ladda ner vårt white paper om faktabaserad kundanalys.

Prenumerera på vårt nyhetsbrev!

Genom vårt nyhetsbrev får du ta del av artiklar inom proaktivt, metodiskt och faktabaserat sälj! Börja prenumerera idag!

Behöver du vägledning?

Ring oss eller använd kontaktformuläret så hör vi av oss till dig inom kort. Vi hjälper dig med alla typer av frågor inom sälj.